پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

باغ گلستان یکی از نوستالژی‌های محله سلسبیل است. اگر دستی به خاطرات غبارگرفته اهالی محله بکشیم،تصاویر رنگارنگ سال‌های دور جان می‌گیرد و نمایش‌های متنوع و برنامه‌های تفریحی جورواجوری که در این باغ دلگشا اجرا می‌شد و دل کل تهرانی‌ها را می‌برد دوباره زنده می‌شود.

باغ گلستان

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : در همین باغ گلستان بود که مرحوم پهلوان خلیل عقاب با شیر و خرس کشتی گرفت و وزنه‌های سنگین بلند کرد و همه تماشاچیان را به هلهله انداخت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بنا بر تعریف حسن توانا، از اهالی قدیمی محله سلسبیل، در روزگاری که هنوز خبری از پارک تفریحی ارم (خرم سابق) نبود، باغ گلستان یکی از نخستین شهربازی‌های تهران محسوب می‌شد که خانواده‌ها روزهای آخر هفته برای تفریح و تماشای جدیدترین فیلم‌های سینمایی و نمایش‌های خیمه‌شب‌بازی که عموماً مخاطب آنها بچه‌ها بودند، در این باغ خوش‌آب‌وهوا دور هم جمع می‌شدند.

توانا در بخش دیگر صحبت‌هایش از مرحوم قبادیان، مالک و بانی ساخت این مجموعه خاطره‌انگیز تفریحی، یاد می‌کند: «مجموعه تفریحی باغ گلستان که دو پرده سینمای روباز تابستانی، استخری زیبا و... داشت با تلاش‌های شبانه‌روزی مرحوم قبادیان ساخته شد. از مجموعه باغ گلستان ابتدا بخش سینمایی آن با ظرفیت ٣٠٠ صندلی افتتاح شد که هرکدام سالن‌های نمایش جداگانه‌ای داشتند و یکی از سالن‌ها بیشتر فیلم‌های هندی و دیگری فیلم اکشن پخش می‌کرد.»

او با شاره به این نکته جالب که همه وسایل بازی شهربازی هم داخل مجموعه ساخته شد، می‌گوید: «کار به این صورت بود که آقای قبادیان آهن و سایر ملزومات ساخت چرخ‌فلک و ابزارهای مورد نیاز را خرید و در همین مجموعه همه دستگاه‌های بازی مثل تکه‌های پازل سرهم شدند. این کار برای اهالی جالب بود و ساعت‌ها به تماشای ساخت تک‌تک بخش‌های تفریحی این شهربازی می‌ایستادند.»

اجرای برنامه‌های خلیل عقاب و حیوانات سیرک، که از چند روز قبل از اجری مراسم داخل باغ اتراق می‌کردند و سر و صدای آنها و قایقرانی عصرهای بلند تابستان در استخر باغ و چرخ‌فلک‌سواری یکی از خاطرات زیبا و ماندگار اهالی از روزهای آخر هفته و شب‌های گرم تابستان بود که توانا از آن تعریف می‌کند.

مجموعه تفریحی باغ گلستان امروز تبدیل به مجموعه پذیرایی تحت پوشش اداره کل تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران شده و شامل سه تالار و یک سالن برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها و یک استخر سر پوشیده است.

کد خبر 868193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha